Infrastructuur & Weg- en Waterbouw
Civiele weg- en waterbouwwerken zoals beweegbare sluizen, bruggen en waterkeringen vormen een belangrijk deel van de Nederlandse infrastructuur. Ze beschermen ons tegen het stijgende water. De afgelopen decennia heeft Hydroton in Nederland en België jaarlijks diverse projecten uitgevoerd op het gebied van civiele weg- en waterbouw. Deze projecten worden uitgevoerd door een projectteam. De leden van het projectteam zijn van ontwerpfase tot oplevering uw vaste contactpersonen. Zij verzorgen de ontwerpdossiers, begeleiden het productieproces, bewaken de kwaliteit en organiseren afnames in onze fabriek. Uiteindelijk dragen zij de aandrijving op locatie over aan de opdrachtgever. Deze pragmatische aanpak zorgt voor korte lijntjes, efficiëntie, betrokkenheid en duidelijke communicatie. Daardoor verloopt het project zo voorspoedig mogelijk.
Bekijk hieronder onze projecten:
Gestuurde boringen en sleufloze technieken
Deze mobiele hydraulische aandrijving (Powerpack) is voorzien van een 640pk sterke C18 Caterpillar (Stage V), en een vijftal hydraulische pompen die totaal 1000 liter per minuut kunnen leveren. Dankzij de vermogensregeling is de maximale werkdruk 420bar. Het powerpack is uitgevoerd in een CSC gecertificeerde 20ft zeecontainer, wat het zeetransport van de container makkelijker en minder kostbaar maakt. De installatie drijft een pipe-pusher aan welke in eigen beheer door de klant is ontwikkeld en gebouwd. Deze set wordt wereldwijd ingezet om gestuurde boringen uit te voeren.
“Het powerpack is uitgevoerd in een CSC gecertificeerde 20ft zeecontainer, wat het zeetransport van de container vergemakkelijkt en minder kostbaar maakt.”
Landtunnel (hydraulische) bekistingen
Nederland is rijk aan vele landtunnels, ofwel tunnels op het vaste land. Landtunnels worden gemaakt d.m.v. de open-bouwput-methode. Hydroton is een ervaren leverancier voor het ontwerpen van hydraulische aandrijvingen voor de beton-bekistingen en mallen waarmee de betonnen wanden en de plafonds van dergelijke tunnels ‘in het werk’ worden gestort. Zowel tijdens de bouw van de dubbeldek landtunnel in de snelweg A2/N2 door Maastricht als bij project ‘De Groene Boog’ in de snelweg A16 bij Rotterdam is volop gebruik gemaakt van de expertise van Hydroton.
Maatwerk oplossingen
We leveren hier turn-key maatwerk oplossingen, waarbij de gehele bekistingsmal rijdt, heft, schuift en afstempelt door middel van hydraulische aggregaten, borgmoer-cilinders, dubbelwerkende cilinders en elektro-hydraulische aandrijvingen van Hydroton. De elektronische aansturing en bediening gebeurt met afstandsbedieningen en besturingen die door Hydroton zijn ontwikkeld. Ook het aansluiten op locatie en het verhelpen van schade en storingen wordt compleet verzorgt door onze specialisten.
“Hydroton is een ervaren leverancier voor het ontwerpen van hydraulische aandrijvingen voor de beton-bekistingen en mallen.”
Bilderdamsebrug Leimuiden
De verouderde hydraulische aandrijving van de Bilderdamsebrug in Leimuiden was nodig aan vervanging toe. Het ontwerp van de nieuwe aandrijving door Hydroton betekent een grote stap in de toekomst voor de antieke ophaalbrug in het pittoreske Leimuiden. Het nieuwe hydraulische aggregaat is uitgerust met een binnenvertandingspomp welke zorgt voor een laag geluidsniveau. Dankzij de handbediende pomp kan de brug ook handmatig worden bediend. Het reservoir, de lekbak en het leidingwerk is uitgevoerd in roestvaststaal om een lange levensduur te garanderen. Hydroton verzorgde het ontwerp, de productie en het aansluiten- en inbedrijfstellen op locatie.
“Hydroton werkt nauw samen met de verschillende partijen binnen een waterbouwproject.”
Reevesluizen Kampen
Het nieuwe sluiscomplex in het Reevediep tussen Dronten en Kampen zorgt voor een juist waterpeil van de omliggende meren, dankzij de Spuisluis, die is uitgevoerd met vier hefdeuren. Daarnaast wordt de scheepvaart doorgelaten via de Schutsluis, die is uitgevoerd met twee deuren met geïntegreerde rinketschuiven. De aandrijving is uitgevoerd met in totaal vijf hydraulische aggregaten en twaalf dubbelwerkende cilinders en lengtemeetsystemen. Het roestvaststalen leidingwerk is op locatie op maat gemaakt en aangebracht. Medio 2021 werd het gehele systeem opgeleverd aan Rijkswaterstaat.
“De aandrijving is uitgevoerd met in totaal vijf hydraulische aggregaten.”
Tijdelijke ophaalbrug
Deze brug kan wereldwijd ingezet worden als tijdelijke ophaalbrug, bijvoorbeeld tijdens de renovatie van een lokale brug. Dankzij het innovatieve accumulatorsysteem wordt hydraulische energie opgeslagen wanneer de brug in rustpositie is. Hierdoor wordt een lage voedingsstroom verbruikt, terwijl er niet ingeleverd hoeft te worden op opening- en sluitingstijd van de hefbrug. De hydraulische aandrijving is opgesteld in een 20ft container, ontworpen om eenvoudig afgekoppeld te worden. De twee hydraulische cilinders -uitgevoerd met een boring van 480mm en een werkende slag van 5500mm- zijn voorzien van lengtemeetsystemen en een elektronische gelijkloopregeling die de servo-ventielen aanstuurt. In 2018 werd de tijdelijke ophaalbrug voor het eerst in bedrijf gesteld in Westknollendam, in opdracht van provincie Noord-Holland.
Bruggen, Sluizen en Infrastructuur
De hoge eisen die worden gesteld door de overheid (in de vorm van Rijkswaterstaat, ProRail, gemeentes of andere beheerders), zijn een perfecte match voor het kwaliteitsniveau van Hydroton. We hanteren alle kwaliteits- en veiligheidsnormen zoals de NBD06000, VOBB en NEN-4413 die door de opdrachtgever worden geëist. Wanneer onze toegewijde specialisten verbeteringsmogelijkheden ontdekken in het ontwerp die niet zijn voorgeschreven in het eisenpakket of bestek, dan zullen zij dit ter sprake brengen. Dit kunnen verbeteringen zijn op het gebied van veiligheid, verlenging van de levensduur en de betrouwbaarheid van de hydraulische aandrijving. Dankzij het meedenken in de ontwerpfase verloopt de realisatiefase vaak soepeler. Zo kan Hydroton het verschil kan maken binnen uw project.
“De hoge eisen die worden gesteld zijn een perfecte match voor de kwaliteit die Hydroton handhaaft.”
Stationsbrug Middelburg
De Stationsbrug in Middelburg is een monumentale draaibrug van 70 jaar oud. Deze brug is eind 2019 van de fundatie getild en volledig gerestaureerd en gemoderniseerd. Hydroton leverde de nieuwe hydraulische aandrijving voor het bewegen en vergrendelen van deze iconische brug. De aandrijving is uitgevoerd met moderne terugmelding, zodat de brug weer aan de nieuwste eisen voldoet. Ook is het originele leidingwerk vervangen voor roestvaststalen leidingen en zijn alle verbindingen uitgevoerd door middel van de walform methode. Na een succesvolle inbedrijfstelling werd de brug in 2020 weer geopend voor het verkeer.